Jesteś tutaj

Joga

Sūryanamaskār czyli Powitanie Słońca. Historia i współczesność

Autor: Filip Ruciński

Joga-nidra czyli sen jogiczny

Autor: Swami Veda Bharati
Przekład z nagrania audio i wprowadzenie: Filip Ruciński

Filozofia jogicznej astrologii – yoga-jyotiṣa

Filozofia jogicznej astrologii – yoga-jyotiṣa

Ogólnie się przyjmuje, że astrologia zajmuje się badaniem wpływu sił kosmosu na życie. Hindusi nazywają ją w sanskrycie „dźjautisza / dźjotisza” (jyautiṣa / jyotiṣa), co rozumie się jako „nauka o światłach”.

Bhrygujoga i nauka Brahmaczinty

 Wśród wielkich wieszczów jam Bhrygu, 
wśród dźwięków – Om, jedną zgłoską,
wśród ofiar – ofiarą z modłów, 
wśród opok jam Hamalają

Pranajama, czyli sztuka oddychania

Osoby początkujące, wykonując asany, powinny dążyć do odpowiedniej regulacji oddechu. Jej podstawowe elementy to oddech: cichy, spokojny, delikatny, miękki, głęboki, długi, powolny, ciągły, jednolity i naturalny.

Każda osoba zdrowa, nawet nie praktykująca jogi, po właściwym przeszkoleniu i odprężeniu, jest zdolna do zawieszenia bezpiecznie oddechu na okres od 2 do 5 sekund. Kluczem do bezdechu w pranajamie jest kompletne rozluźnienie. Krótki, płytki oddech towarzyszy negatywnym emocjom i wynika z napięcia mięśniowego. Odprężenie ciała i umysłu odblokowuje go, sprawiając, że możliwe staje się wykonanie nawet trudnych ćwiczeń.

Patańdźali autor Jogasutr mówi, że aby coś osiągnąć bez wysiłku, należy działać nie wprost, tj. przez usunięcie przeszkód (Księga IV, sutra 3). Należy zatem wyregulować oddech, aby ćwiczenie asan stało się łatwiejsze, bardziej skuteczne i radosne. To tak jak z zamkniętymi drzwiami. Nie musimy ich wyważać, by wejść do środka. To byłoby szkodliwe i dla nas, i dla drzwi. Wystarczy nacisnąć klamkę.

Purna-surjanamaskar: intensywna praktyka metodą Mahajogi

  Purna-surjanamaskar:

intensywna praktyka metodą Mahajogi

(dla nauczycieli jogi i zaawansowanych adeptów)

Autor:
Włodek Łagodzki, nauczyciel Mahajogi,
Dzierżoniów

Sanskryckie definicje jogi

Termin 'yoga' gramatycznie można wywieść od dwóch sanskryckich pierwiastków:
1) yuj(ir) w znaczeniu łączenia, spajania; jest to najbardziej podstawowe znaczenie słowa 'yoga', które przyjmują wszystkie tradycje tantryczne i niektóre puraniczne.
2) yuj(a) w znaczeniu głębokiego skupienia i doskonałej równowagi (samādhi). Znaczenie to obowiązuje w systemie jogi Patańdżalego.

Przyjrzyjmy się kilku definicjom z rozmaitych tekstów sanskryckich:

1. Yoga jako 'połączenie'

„Jogę należy rozumieć jako jedność jednej z inną rzeczą.
Jest tym, jak podano, co najważniejsze, by pojąć
i co spaja, najwyraźniej, elementy:
uwiązanie, jego źródło, stan wolności i metodę uwalniania.
Ma dwie formy, których pojąć nie da się bez zdolności rozróżniania.
(Mālinī-vijayottara tantra 1.4-5)

„Joga jest 'dotarciem' do jedności istoty jednej rzeczy i istoty rzeczy innej (...)”
(Kszemaradża: Wyjawienie tantry wolności -  Svacchandodyota 6.45)

Tags: 
Subscribe to RSS - Joga