Joga

Historia jogi w Polsce. Wincenty Lutosławski (1863 – 1954)

Artykuł wcześniej opublikowany jako: Ruciński F.: Historia jogi w Polsce. Wincenty Lutosławski. „Yoga & Ayurveda” 2016, nr 2.
(Tutaj z drobnymi zmianami).

Sūryanamaskār czyli Powitanie Słońca. Historia i współczesność

Wprowadzenie

Słońce daje życie. W pochmurny dzień, albo gdy długo nie wychodzimy z domu, albo gdy praca wymaga spędzania godzin przy świetle elektrycznym gdy pracujemy nocą, szybko tracimy siły. Brak Słońca jest przyczyną wielu schorzeń, niedorozwoju kości, niedoboru witaminy D, osłabienia wzroku. I odwrotnie: wyjazd nad morze i w góry regeneruje i napełnia chęcią do życia. W Polsce jesteśmy często przygnębieni, ożywamy dopiero wiosną. Naszym samopoczuciem kieruje Słońce: gdy jest pochmurno, jest nam źle, rozpogadzamy się, gdy się rozpogadza. Wstawanie przed wschodem słońca pozwala rozwinąć siłę i jasność myśli, natomiast sen w dzień, a czuwanie w nocy - osłabia. 

Joga-nidra czyli sen jogiczny

Niniejszy artykuł opisuje filozoficzne podstawy potężnej praktyki, zwanej 'snem jogicznym', rozwijającej zdolność całkowitej regeneracji sił.   

Filozofia jogicznej astrologii – joga dźjotisza

Ogólnie się przyjmuje, że astrologia zajmuje się badaniem wpływu sił kosmosu na życie. Hindusi nazywają ją w sanskrycie „dźjautisza / dźjotisza” (jyautiṣa / jyotiṣa), co rozumie się jako „nauka o światłach”.

Bhrygujoga i nauka Brahmaczinty

NIniejszy artykuł przedstawia mało znany system jogi, zgodnie z tradycją przypisywanej starozytnemu mędrcowi Bhrygu. Jest to joga ściśle powiązana z ajurwedą, a także indyjską astrologią. 

Pranajama, czyli sztuka oddychania

Istotna wskazówka na temat prawidłowego oddychania. 

Osoby początkujące, wykonując asany, powinny dążyć do odpowiedniej regulacji oddechu. Jej podstawowe elementy to oddech: cichy, spokojny, delikatny, miękki, głęboki, długi, powolny, ciągły, jednolity i naturalny.

Każda osoba zdrowa, nawet nie praktykująca jogi, po właściwym przeszkoleniu i odprężeniu, jest zdolna do zawieszenia bezpiecznie oddechu na okres od 2 do 5 sekund. Kluczem do bezdechu w pranajamie jest kompletne rozluźnienie. Krótki, płytki oddech towarzyszy negatywnym emocjom i wynika z napięcia mięśniowego. Odprężenie ciała i umysłu odblokowuje go, sprawiając, że możliwe staje się wykonanie nawet trudnych ćwiczeń.

Purna-surjanamaskar: intensywna praktyka powitania Słońca

Niniejszy artykuł napisany przez Włodka Łagodzkiego jest zapisem jego doświadczeń i refleksji dotyczących zaawansownych ćwiczeń jogi. Tytuł oryginalny: Purna-surjanamaskar: intensywna praktyka metodą "mahajogi"(dla nauczycieli jogi i zaawansowanych adeptów). 

Praktyka jogi towarzyszy mi, jak sięgam pamięcią, od ponad 50 lat. Już jako pięcioletnie dziecko siadałem spontanicznie w lotosie i zatapiałem się w doświadczeniu wsłuchiwania się w nadę, tj. wewnętrzny dźwięk słyszany w przestrzeni tzw. ćid-akaśi (zlokalizowanej w centrum głowy). Wiele lat później dowiedziałem się, że ten typ medytacji nazywa się nada-anusandhana i świetnie nadaje się do praktykowania surjanamaskar, a także że doświadczenie słyszenia nady jest możliwe po głębokim oczyszczeniu organizmu i długim okresie pielęgnowania czystych myśli i uczuć.

Sanskryckie definicje jogi

Poniżej omówienie niektórych sanskryckich definicji jogi. 

Termin 'yoga' gramatycznie można wywieść od dwóch sanskryckich pierwiastków:
1) yuj(ir) w znaczeniu łączenia, spajania; jest to najbardziej podstawowe znaczenie słowa 'yoga', które przyjmują wszystkie tradycje tantryczne i niektóre puraniczne.
2) yuj(a) w znaczeniu głębokiego skupienia i doskonałej równowagi (samādhi). Znaczenie to obowiązuje w systemie jogi Patańdżalego.

Przyjrzyjmy się kilku definicjom z rozmaitych tekstów sanskryckich:

1. Yoga jako 'połączenie'

„Jogę należy rozumieć jako jedność jednej z inną rzeczą.
Jest tym, jak podano, co najważniejsze, by pojąć
i co spaja, najwyraźniej, elementy:
uwiązanie, jego źródło, stan wolności i metodę uwalniania.
Ma dwie formy, których pojąć nie da się bez zdolności rozróżniania.
(Mālinī-vijayottara tantra 1.4-5)

„Joga jest 'dotarciem' do jedności istoty jednej rzeczy i istoty rzeczy innej (...)”
(Kszemaradża: Wyjawienie tantry wolności -  Svacchandodyota 6.45)

Subscribe to RSS - Joga