Jesteś tutaj

Sztuka

Kilka podstawowych zasad zapisu nut w muzyce indyjskiej

 

Tags: 

Kathāsaritsāgara: Myśliwy i gołębie

Myśliwy i gołębie

Bajka ta pochodzi z "Oceanu rzek-bajek" (Kathā-sarit-sāgara), zbioru szkatułkowych opowieści opowiedzianych przez Somadewę kaszmirskiej księżniczce Surjamati w latach ok. 1063-1081Przetłumaczyłem ją być może w roku 1994, gdy uczyłem się sanskrytu z podręcznika A. Gawrońskiego1.

Kontekst akcji dramatu Wiśakhadatty pt. „Sygnet Rakszasy" – Mudra-rāksasa

Kontekst akcji dramatu Wiśakhadatty pt. „Sygnet Rakszasy" – Mudra-rāksasa na podstawie „Opowieści poprzedzającej Sygnet Rakszasy” – Mudrārāksasa-pūrva-samkathānaka i „Preludium do dramatu o sygnecie Rakszasy” – Mudrārākṣasa-nāṭaka-pūrva-pīṭhikā 

Alankara w poetyce sanskryckiej na podstawie sutr Wamany

 Alankara w poetyce sanskryckiej na podstawie sutr Wamany[1]

[autor: Filip Ruciński]

Najstarsze źródła muzyki indyjskiej

Najstarsze źródła muzyki indyjskiej1

(Filip Ruciński)

Indyjskie określenia muzyki

Czym jest muzyka indyjska?

Czym jest muzyka indyjska?

Muzyka ma oczarować, tak mówią, i to jest prawda,
Dobranym smakiem, nastrojem, i słowem, melodią, kunsztem,
Śpiewak wywoła niechybnie w słuchaczu to, co jest celem.

                                                                      Lakṣya sangīta

Tags: 

Podstawowe terminy związane z rytmem w indyjskiej muzykologii

Podstawowe terminy związane z rytmem w indyjskiej muzykologii1

Tāla. Słownik Amara Sinhy (z IV w. n.e),czyliAmarakoṣa podaje, że tāla jest „wymiarem działania czasu” (tālaḥ kāla-kriyā-mānam). Monier Williams podaje, że etymologia terminu jest wątpliwa. Jakkolwiek warto zwrócić uwagę, jak ten termin rozumieją starożytni autorzy. Ocean muzyki (Saṅgīta-ratnākara), podstawowe dzieło na temat muzyki, wyjaśnia termin w następujący sposób:

tālas tala-pratiṣṭhāyām iti dhātor yañi smṛtaḥ /

gītaṃ vādyaṃ tathā nṛttaṃ yatas tāle pratiṣṭhitam // (Saṅgīta-ratnākara)

Mira Bai- Głos Miłości

Wersyfikacja sanskrycka w Śakuntali Kalidasy

Przeżycie estetyczne (rasa) u Abhinawagupty na podstawie "Światła poezji" Mammaty (tłumaczenie komentarza do sutry 4.43.27-28)

Koncepcję przeżycia estetycznego, rasy, można znaleźć we fragmencie Abhinavabhārtī – komentarzu Abhinawagupty do Traktatu o Teatrze, gdzie autor dyskutuje z Lollatą, Śankuką i Bhattanajaką. Dyskusja odzwierciedla indyjską debatę na temat natury piękna. W języku polskim dostępna jest ona w pracy badawczej Anny Niteckiej: Doświadczenie estetyczne i mistyczne. Analiza fragmentów teoretycznoliterackich, filozoficznych i religijnych dzieł Abhinawagupty (Uniwersytet Jagielloński, 2007).

Poniżej zamieszczam inny fragment mówiący o przeżyciu rasy – jest to tym razem zaczerpnięte ze Światła poezji  (Kāvya-prakāśa) Mammaty (XII w), również Kaszmirczyka, streszczenie, czy też zwięzła interpretacja poglądu Abhinawagupty. Mammatę Bhattę należy uznać za kontynuatora myśli Abhinawagupty w dziedzinie estetyki indyjskiej. 

Strony

Subscribe to RSS - Sztuka